martes, 11 de octubre de 2016

TRES PORQUETS ESCALDEN UN LLOP QUE VOLIA MENJAR-SE'LS

Tres germans porquets van aconseguir ahir escapar il·lesos de l'atac d'un llop. La bèstia va patir cremades de segon grau després de caure en una olla bullent quan intentava entrar per la xemeneia de la casa on s'amagaven les seves víctimes, a les quals volia menjar-se. Els fets van tenir lloc ahir al matí al petit poble de Vallriudaura, a la comarca de la Cerdanya.


El presumpte agressor, que ja ha estat detingut per la policia local, va admetre que pretenia cruspir-se els tres porquets, ja que, com va explicar ell mateix, "tenia molta gana", per la qual cosa va intentar enderrocar sense èxit la casa on es refugiaven, la del germà gran, feta de maons. De fet, hores abans havia aconseguit derruir a cops de vent les residències dels germans menor i mitjà, construïdes de palla i fusta respectivament, tot i que ambdós van poder escapar i amagar-se a la vivenda del primogènit, qui va posar més cura en la construcció de la seva llar que els seus germans petits. L’edificació va resistir els atacs de bufera de l'atacant, així que aquest va provar d'entrar per la xemeneia, on els porquets hi havien col·locat una gran olla d'aigua bullent. En caure-hi, el llop va escaldar-se i va fugir tan de pressa com va poder. Dos agents de policia l'han detingut aquest matí quan intentava escapar del país per la frontera francesa. L’assaltant serà jutjat aquesta mateixa setmana a Barcelona.

El relat periodístic, en aquest cas, la notícia, és un gènere informatiu, el seu propòsit és informar al lector dels fets ocorreguts. El conte, en canvi, és un gènere literari, de manera que la seva finalitat no és informar sinó entretenir al lector, motiu pel qual el que narra és fictici. Aquest contrast d’intencions fa que presentin una estructura externa i interna ben diferents.
En primer lloc, la disposició externa de la notícia està formada pel títol, el text dividit en lid i cos –, i si escau, la il·lustració. El títol ha de contenir els elements més importants de la notícia, així com ha de ser atractiu per atraure l’atenció del lector. El text de la notícia s’inicia amb el lid, el nucli fonamental, el qual busca ampliar la informació continguda en el títol de forma que apareguin les 6W Who, What, Why, When, Where, How –, si bé no totes, quasi totes. El cos, que es col·loca darrera del lid, consolida la notícia tot explicant detalladament el que s’exposa en el lid. L’ordenació de la informació segueix la llei de l’interès decreixent o “piràmide invertida”, sent així que es presenta primerament la informació més important per anar detallant progressivament la menys rellevant, recurs que, malgrat destrueix el suspens, enganxa al lector. L’estructura interna de la notícia, en segon lloc, està formada pel llenguatge periodístic, que és un llenguatge precís, recolzat amb dades, simple i objectiu, en el que el narrador dels fets és absolutament imparcial i aliè a allò relatat.
El conte, al seu torn, ofereix una distribució externa formada pel títol, el context, el nus i el desenllaç. El títol, a diferència de la notícia, no exposa allò més important del relat, sinó que pretén mantenir el suspens deixant que el lector descobreixi el clímax un cop acabat el conte. El context introdueix els personatges i l’atmosfera on es desenvoluparà la història, que en aquest primer moment roman sense alteracions. El nus és el punt d’inflexió, on aquesta atmosfera de normalitat es trenca i succeeix el conflicte. El desenllaç acollirà l’esperat clímax, el moment en què el problema es soluciona, i el final de la narració, que sovint va acompanyat de certa moralitat o moralina. L’ordenació de la informació, en aquest cas, segueix un ordre cronològic, que permet enganxar al lector fins que tot ha finalitzat. La composició interna del conte, finalment, està formada per un llenguatge menys culte que el de la notícia, més popular i senzill, doncs està adreçat principalment als infants, i sovint es presenta en forma de diàleg. El narrador del conte és un narrador omniscient, que s’interna en els pensaments i els sentiments dels personatges, i en ocasions pot influenciar el lector, tot i que tracta de ser objectiu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario